פטור-יאזיס

דוקטור, מותר לי לאכול את זה?

כורכום, אגוזי מלך ופירות יער – כן. תפוחי אדמה ושמן תירס – ממש לא. איזה מזונות עשויים להיטיב את מצבם של חולי פסוריאזיס? הלכנו לשאול את הדיאטנית ד"ר אולגה רז וחזרנו עם תשובות

פעם כשהיינו חולים סבתא הייתה אומרת לנו לאכול פירות וירקות כדי להתחזק. האמת, היא צדקה לגמרי. הקשר בין תזונה להתמודדות עם מחלות הוא כבר מזמן לא רק תרופת סבתא, אלא עובדה קיימת שהוכחה מחקרית. מחקר חדש מגלה שאכילת מזונות-על מסוימים – כאלה שעתירים באומגה 3 ובנוגדי חמצון – עשויה להקל את תסמיני הפסוריאזיס ולהפחית את המצב הדלקתי אשר נמצא בבסיס המחלה. מנגד יש סוגי מזון שעלולים להזיק.
בעבר נחשבה הפסוריאזיס למחלת עור מקומית. כיום יודעים שמדובר במחלה סיסטמית שקשורה במערכות שונות בגוף. בבסיס מחלת הפסוריאזיס – בדומה למחלות לב וכלי דם או סוכרת – נמצאת דלקת בעוצמה נמוכה, סוג של דלקת שלא מרגישים אותה אבל היא פוגעת וגורמת להתפתחות מחלות. לפיכך, חולי פסוריאזיס, ובמיוחד אלה מהם שסובלים מעודף משקל, מוצבים בקבוצת סיכון למחלות לב, שבץ וסוכרת. כאן נכנסת לתמונה התזונה המתאימה.
אז מה אומרים המומחים? התייעצנו עם ד"ר אולגה רז, דיאטנית קלינית וחוקרת, וביקשנו לבדוק מה נכון ומה לא נכון בקשר בין מזון לפסוריאזיס.

האם יש קשר בין פסוריאזיס למזון נטול גלוטן?
"אכן כן. תזונה נטולת גלוטן מקלה במקרים רבים על מצבם של חולי פסוריאזיס, וזאת כנראה משום שפסוריאזיס, בדומה לצליאק, קשורה למערכת החיסונית של הגוף. דיאטה נטולת גלוטן הנמצא בדגנים כמו חיטה, שיפון ושעורה, עשויה אפוא לשפר במידת מה את מצבם של חלק מחולי פסוריאזיס. יחד עם זאת, חלק אחר של חולי הפסוריאזיס איננו זקוק כלל לדיאטה נטולת גלוטן".

מה הן חומצות שומן אומגה 3?
"אומגה 3 עוזרת לחולי פסוריאזיס משום שהיא מפחיתה את התגובה הדלקתית. מזונות העשירים באומגה 3 הם דגי מים קרים כמו סלמון, טונה, הרינג ופורל. חומצות שומן מסוג אומגה 3 נמצאות גם במזונות מהצומח למרות שהשפעתן במזונות אלה פחותה בהשוואה לשמן שמקורו בדגים. המזונות הצמחיים העשירים באומגה 3 הם אגוזי מלך, זרעי פשתן, זרעי צ'יה, זרעי קנביס".

Content_item_10

ד"ר אולגה רז

פירות וירקות עוזרים לחולי פסוריאזיס?
"במידה מסוימת כן. מחקרים שנערכו בשנים האחרונות הוכיחו שתזונה עתירת נוגדי-חמצון (אנטיאוקסידנטים) יכולה להקטין את הפגיעה במערכת החיסונית ולשפר את איכות החיים. מזונות שעשירים בנוגדי חמצון הם פירות יער, דובדבנים, ענבים, יין אדום, רימון, גזר, בטטה, תה, קפה, ובאופן כללי רוב הירקות והפירות. נוגדי חמצון ישנם גם בשמן זית. אנטי אוקסידנטים וחומרים אנטי דלקתיים תורמים להטבת המצב של חולי פסוריאזיס".

מה עם צמחי מרפא ותבלינים?
"צמחי מרפא – חלקם, וגם סוגים מסוימים של תבלינים ותה ניחנו בתכונות אנטי דלקתיות. בין התבלינים הללו מככבים שום, כורכום, קינמון, ג'ינג'ר, בצל ואורגנו. יש לזכור שכורכום כתבלין אינו נספג במערכת העיכול כך שכדאי לצרוך אותו כתוסף מזון בכמוסה יחד עם פיפירין לצורך ספיגה טובה יותר. חשוב לציין שתבלינים אינם תרופה ולא יכולים לעבוד לבד, אלא מהווים תוספת לתזונה בריאה".

ועכשיו לשאלה הכי מסקרנת: האם דיאטת הרזיה עוזרת?
"מחקרים הראו שיפור משמעותי במצב הפסוריאזיס אצל אנשים עם עודף משקל לאחר שהשילו כ-10% ממשקל גופם".

איזה סוג של דיאטה מציעים המחקרים?
"לפי המחקרים, המומלצת ביותר היא דיאטה ים תיכונית העשירה בשמן זית וקנולה, אבוקדו, זיתים וטחינה – המכילים שומן חד בלתי רווי (אומגה 9). כל זאת בתוספת שפע של ירקות. דיאטה מסוג זה עשירה בנוגדי החמצון ובמרכיבים שמורידים את עוצמת הדלקת, ועל-ידי כך עשויה להטיב עם חולי הפסוריאזיס".

שמענו על קשר בין פסוריאזיס ל"תסמונת מטבולית". מה זה בכלל, והאם זה נכון שיש קשר?
"התסמונת המטבולית היא אוסף של מאפיינים שמעלים את הסיכון לתחלואה בסוכרת מסוג 2, יתר לחץ דם ומחלות קרדיווסקולריות (מחלות לב, שבץ מוחי ועוד). שכיחותה של התסמונת המטבולית בחולי פסוריאזיס אכן גבוהה יותר מאשר באוכלוסייה שלא סובלת ממחלה זו. חוקרים חושבים שטיפול בתסמונת המטבולית עשוי לעזור גם בפסוריאזיס".


" חולי פסוריאזיס, ובמיוחד אלה מהם שסובלים מעודף משקל, מוצבים בקבוצת סיכון למחלות לב, שבץ וסוכרת", אומרת ד"ר רז. "כאן נכנסת לתמונה התזונה המתאימה" 


אז מה צריך להוסיף לתפריט כדי לטפל בזה?
"אחד האמצעים שמסייעים בהקלת מצבם של חולי התסמונת המטבולית, ועשויים לפיכך להקל גם על חולי פסוריאזיס, הוא תוספת ויטמין די".

האם קיימים מזונות שמחריפים את המצב הדלקתי?
"מתברר שכן. יש להקפיד על תזונה דלה במזונות שתורמים להתפתחות דלקת, כמו בשר ומוצרי חלב בעלי אחוזי שומן גבוהים, שמני אומגה 6 (לדוגמה שמן תירס או חמניות), מזונות מעובדים, סוכרים, משקאות ממותקים, מזונות המכילים פרוקטוזה וסירופ תירס, ומזונות בעלי מדד גליקמי גבוה (תפוחי אדמה, אורז לבן, קמח לבן). לסיכום, לחולי פסוריאזיס כדאי לאמץ דיאטה ים תיכונית, לרדת במשקל, להשתמש בתוספי התזונה המתאימים ואז לגלות האם כל אלה מפחיתים את תסמיני הפסוריאזיס. דיאטה בריאה עוזרת לשפר את הבריאות".

לכתבות נוספות